2. Programma's

2.1 Sociaal domein

Programma 1 Sociaal Domein

Wijkteams                           € 26.000 nadelig
Geëscaleerde zorg 18-, gewijzigde werkwijze (AA-claim)            € 37.000 nadelig
Deze mutatie is neutraal met de mutatie bij Geëscaleerde zorg 18- (zie toelichting bij taakveld Geëscaleerde zorg 18-).
De gecertificeerde instellingen voeren preventieve jeugdbescherming en gerechtelijke maatregelen uit en hebben derhalve te maken met de zwaarste problematiek in de (veiligheids-)keten voor de jeugd en gezinnen. In 2020 hebben we een lagere realisatie gezien dan de begroting. Dit is mede het effect van ingezet beleid. Parallel is er wel een jaarlijkse opwaartse druk door indexatie van de Gecertificeerde Instellingen, omdat ze geen kostendekkend tarief hebben.
Als uitvloeisel van de nota sociaal domein en het plan van aanpak jeugdhulp is een nieuwe werkwijze gestart: intensieve hulp in een vrijwillig traject. Dit betreft een nieuwe werkwijze waarin de samenwerking tussen de betrokken organisaties in de Veiligheidsketen wordt verbeterd (het Sociaal team en team Jeugd, Veilig Thuis, de Gecertificeerde instellingen, de Raad voor de kinderbescherming en de jeugd- en volwassenhulp). Doel is snellere en effectievere hulp voor gezinnen door minder dubbelingen in de keten, kortere wacht- en doorlooptijden en snellere inzet van op elkaar afgestemde jeugd- en volwassenhulp. Er wordt gewerkt met een 13 weeks traject waarin intensieve hulp in een vrijwillig traject wordt opgestart door de casusregisseur. Met de werkwijze wordt samengewerkt met de gecertificeerde instellingen, maar wordt de regie niet altijd meer overgedragen (dat is een overdrachtsmoment minder). Mocht dit gezinstraject niet succesvol zijn, dan wordt direct doorgeschakeld naar de Raad voor de Kinderbescherming. Ook wordt de jeugd- en volwassenhulp direct opgestart en wordt er samengewerkt tussen de partners vanuit een gezamenlijk actieplan.  
Uiteindelijk is het aannemelijk dat dit leidt tot lagere kosten voor jeugdbescherming en inzet van jeugd- en volwassenhulp. Deze inzet is nu kostenneutraal door een overheveling van budget van geëscaleerde zorg 18- naar de bedrijfsvoering van de gemeente.
Parallel is er echter sprake een stijging van het tarief bij de verschillende gecertificeerde instellingen. De betrokken organisaties hebben te maken met (veiligheids-)problematiek in gezinnen die zwaar en hardnekkig is en ook zwaarder wordt. Om de problemen in gezinnen en in de keten goed het hoofd te kunnen bieden is een hoger (kostendekkend) tarief noodzakelijk. Met enkele gecertificeerde instellingen zijn ook al voor 2022 afspraken gemaakt omtrent indexatie om de voorspelbaarheid van de uitgaven te vergroten. Voor 2022 is er door de lagere begroting een risicomelding gedaan. In 2021 wordt gemonitord of de effecten van de nieuwe werkwijze voor eind 2022 ook binnen de nu gestelde begroting blijven. Het aantal gezinnen in de jeugdbescherming is momenteel stabiel.

Cliëntondersteuning                           € 30.000 voordelig
Sinds 2017 zien wij de naamsbekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning van stichting MEE toenemen. Ook de kosten van de ondersteuning nemen toe. Bij de 1e Bestuursrapportage 2021 zagen wij het gebruik van de cliëntondersteuning met 25% stijgen, waardoor er eenmalig extra middelen (€ 40.000) noodzakelijk leken te zijn. In de 2e helft van 2021 is er minder ureninzet noodzakelijk, waardoor de kosten lager uitvallen.

Preventieve Jeugdzorg                        € 20.000 voordelig
Het voordelig resultaat van € 20.000 kent een aantal oorzaken. De aanpak conflictscheidingen is conform projectplan uitgevoerd, echter zijn de preventieve groepsinterventies (via aanbieder Levvel) ingekocht via de bestaande structuur van inkopen. De kosten ad € 6.000 zijn daarom ten laste gekomen van maatwerk dienstverlening 18-. Daarnaast is (in overleg met de N201) in 2021 geen subsidie van € 14.000 verleend aan de N201 voor ‘inloop jongerenwerk’. De N201 krijgt 4 keer per jaar ‘frisfeesten’ gesubsidieerd. Het ‘inloop jongerenwerk’ wordt sinds 2021 door Buurtwerk georganiseerd in Place2Bieb en in de daklokalen van de Mikado.

Inzet ggz specialisatie in sociaal team (AA-claim)                € 20.000 nadelig
Het Sociaal team dat zich richt op multiproblematiek van inwoners en huishoudens heeft te maken met een groot, groeiend aandeel aan mensen met geestelijke problemen en/of verward gedrag. Om onze taak als regiehouder goed uit te voeren, is vanaf de start van het sociaal team geborgd dat in het team afdoende GGZ-expertise aanwezig is vanuit de GGZ-sector zelf. Zowel het team als de ketenpartners met wie samengewerkt wordt zien de toevoeging van de GGZ expertise aan het team als een grote meerwaarde. Ook de relatief nieuwe wettelijke taak vanuit de Wet verplichte GGZ (WvGGZ) wordt door de GGZ collega’s opgepakt. De detacherende regionale GGZ-instelling, die de afgelopen jaren zelf serieuze financiële problemen kende, heeft tegen het eind van de meerjarige afspraken, lopend tot 2020, geconcludeerd dat zij al een aantal jaren te weinig kosten in rekening heeft gebracht voor de uitleen van de GGZ medewerkers (dit kwam aan het licht na een accountantscontrole). Ook heeft zij vanaf het begin van de detachering geen indexering op de kosten toegepast. In het jaar 2020 zijn de kosten hierdoor gestegen en vanaf 2021 moet de gemeente rekening houden met een prijsstijging van 40 procent vergeleken met 2019. Deze autonome prijsverhoging leidt tot extra kosten van zo’n € 20.000 per jaar (excl. indexering).

Grip op kwaliteit en budget jeugdhulp (AA-claim)               € 19.000 nadelig
De gemeenteraad heeft eerder ingestemd voor twee jaar met AA-breed 1,33 fte gedragswetenschapper en kwaliteitsadviseur om meer grip te krijgen op jeugdhulp. We zijn hier volop mee bezig, door bijvoorbeeld jeugdhulpverleners te ondersteunen bij complexe dure aanvragen, zowel PGB (persoonsgebonden budget) als specialistische jeugdhulp B/C waarbij discussie is met aanbieders over financiën. Tevens zijn we bezig met bestandsonderzoek van duurzame C casussen en zaken die lopen bij gecertificeerde instellingen. We willen bekijken voor welk deel van de doelgroep we moeten rekenen op langdurige verplichte financiering en op welk deel we invloed hebben door kostenbesparende maatregelen. Er is voortzetting nodig in verband met diverse ontwikkelingen (meer inzicht en meer grip verkrijgen) vanaf 2e helft 2021. We verwachten dat deze inzet blijvend nodig is om de basis op orde te krijgen en behouden en nieuwe ontwikkelingen te implementeren zoals de nieuwe aanbesteding jeugdhulp. Structurele inzet bedraagt € 37.000 per jaar, dus voor 2e helft 2021 betreft dit € 18.500.  
In art. 5.1.1 van het Besluit Jeugdwet is de verplichting opgenomen dat hulp verantwoord moet worden toebedeeld. Om hieraan te voldoen en om de kwaliteit van het werk te kunnen waarborgen is de inzet van een gedragswetenschapper noodzakelijk. De gedragswetenschapper begeleidt jeugdhulpverleners in het behandelen van complexe casuïstiek. Zij ondersteunt bij het inschatten van de ernst van signalen, het adequaat en verantwoord inzetten van hulp of het opschalen naar een gecertificeerde instelling. Ook bewaakt de gedragswetenschapper de veiligheid van de medewerkers in complexe zaken. De gedragswetenschapper staat onder supervisie van een GZ psycholoog.

Maatwerkvoorzieningen (WMO)                     € 350.000 nadelig
Hulpmiddelen                              € 350.000 nadelig
De Wmo-hulpmiddelen bestaan uit woonvoorzieningen, rolstoelen en vervoersvoorzieningen. Net als voorgaande jaren zien wij een sterke stijging van de toegekende woonvoorzieningen. De voornaamste verklaring zit hem in het meer en langer thuis wonen van ouderen en de beperkte doorstroming op de woningmarkt. Hierdoor zijn vaker woonaanpassingen nodig. In 2020 was er ondanks een incidentele verhoging van € 200.000 voor de jaren 2019 en 2020 sprake van een tekort van € 170.000. Met het oog op het aantal aanvragen, de wooncrisis en de prijsindexatie verwachten wij voor de komende jaren een structureel tekort. Hier staan geen specifieke extra inkomsten tegenover.

Maatwerkdienstverlening 18+                     € 350.000 nadelig
Hulp bij het huishouden                        € 225.000 nadelig
Na de invoering van het abonnementstarief blijft de vraag naar HBH zorg toenemen. Ook is er meer zorg ingezet de afgelopen maanden ten opzichte van 2020 omdat er meer zorgmijders waren in 2020 wegens corona. Daarnaast is er sprake van een wijziging van de tarieven geweest als gevolg van de AmVB reële kostprijs Hulp bij het Huishouden. Er zijn momenteel 611 klanten die HBH zorg ontvangen. Dat betekent een toename van 11% ten opzichte van 2020. Ook zien wij het gebruik van het Persoonsgebonden Budget toenemen. Tezamen maakt dat een verwachte overschrijding van € 225.000.   

Kinderopvangtoeslagenaffaire (AA-claim)                  € 170.000 neutraal
In de 1e bestuursrapportage 2021 is aangegeven dat naar aanleiding van de Kinderopvangtoeslagaffaire voor hulp en informatie binnen de gemeente een steunpunt is opgericht. Op dit moment is er meer bekend over de omvang van de affaire en worden de financiële consequenties duidelijker.
Ten aanzien van de uitvoeringskosten voor het meldpunt Kinderopvangtoeslagaffaire en de casusregie gaat het in 2021 om een bedrag van € 110.000 (uitvoeringskosten zoals consulenten steunpunt, coördinatie en casusregie). Deze kosten worden opgenomen op de limitatieve lijst. De ondersteuning van onze inwoners bij het meldpunt vereist een toekenning van dit bedrag ten gunste van de bedrijfsvoering Amstelveen.
Vanuit het Rijk is gevraagd om gedupeerden ruimhartig tegemoet te komen bij het compenseren van de gevolgen van deze affaire. De inwoners die zich hebben gemeld bij het steunpunt worden breed uitgevraagd op vijf leefgebieden. Dit betreft wonen, werk, inkomen, schulden en gezin. Tot op heden heeft dit zich voornamelijk vertaald in extra uitgaven op het gebied van minimabeleid, Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Terugvordering en Verhaal (T&V). Op basis van deze inzichten en met de aanname dat deze ontwikkeling zich tot het eind van het jaar zal voortzetten wordt voorgesteld voor deze drie onderdelen de budgetten voor 2021 te verhogen met € 20.000 per onderdeel, dus totaal € 60.000.
Voor wat betreft de financiële gevolgen gaan we uit van een kostendekkende vergoeding van het Rijk via de Regeling specifieke uitkering gemeentelijke hulp gedupeerden toeslagenproblematiek.

Begeleiding                                  € 90.000 nadelig
Net als voorgaand jaar melden wij een overschrijding van € 90.000. Dit heeft te maken met de toenemende vraag naar begeleiding. De complexiteit van de zorgvraag neemt toe en er is meer vraag naar ondersteuning op psychisch sociaal vlak (meer individuele begeleiding en dagbesteding). Deze stijging van zorgkosten zorgt voor een nadeel van € 90.000.

Overige begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000            € 35.000 nadelig

  • Inzet stelpost taakmutatie macrovolume sociaal domein vanuit meicirculaire 2019 € 35.000 nadelig

Inkomensregelingen                        € 143.000 nadelig
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)         € 1.192.000 neutraal
De Tozo is een regeling die voorziet in een aanvullende uitkering voor levensonderhoud als het inkomen door de coronacrisis tot onder het sociaal minimum daalt. Daarnaast bestaat de regeling uit een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolg van de coronacrisis op te vangen.
In de zomer heeft de Rijksoverheid aangegeven de Tozo per 1 oktober 2021 te beëindigen en worden ondernemers verwezen naar de Bijstand voor zelfstandigen (Bbz). Deze Bbz wordt vereenvoudigd uitgevoerd tot 1 januari 2022. Daarna wordt de Bbz weer op de reguliere wijze uitgevoerd.  
Inclusief de derde bevoorschotting waarover het Rijk in de zomer heeft gecommuniceerd is de verwachting dat de gemeente Aalsmeer in 2021 in totaal € 1.842.800 ontvangt van het Rijk. Bij de 1e burap is van dit bedrag al € 650.400 opgenomen. De verantwoording vindt plaats via de SiSa bijlage in de Jaarrekening 2021.
De uitvoeringskosten voor de Tozo worden aan het eind van het jaar afgerekend met de gemeente Amstelveen. De voorlopige inschatting van deze kosten, gebaseerd op het aantal beschikkingen dat op dit moment bekend, is dat dit gaat om een bedrag van rond de € 120.000. Bij de jaarrekening 2021 is het definitieve bedrag bekend.
Het Rijk heeft tot heden een bedrag verstrekt van € 6.897.400 (waarvan € 6.615.000 in 2020) voor Aalsmeerse ondernemers. Van het verstrekte bedrag dit jaar heeft een (voorlopige) terugbetaling plaatsgevonden van € 1.560.400 wat betrekking heeft op het jaar 2020. Dit laatste bedrag is ten laste gebracht van de gereserveerde middelen op de balans.

Gebundelde uitkering (BUIG)                     € 130.000 nadelig
Op basis van de aanname dat het aantal bijstandsgerechtigden beperkt zal toenemen in het najaar van 2021 is de verwachting dat de kosten rond de € 50.000 hoger uit zullen komen dan het bedrag in de begroting van € 3,8 miljoen. Op basis van de definitieve beschikking van het Rijk blijkt dat het naar beneden bijstellen van het macrobudget, voor de gemeente Aalsmeer een nadeel oplevert van € 80.000. Aan de uitgavenkant zal de stopzetting van de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) consequenties hebben voor de uitgaven in het kader van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). Op dit moment zijn de signalen over de arbeidsmarkt positief. Hier speelt natuurlijk ook de vraag hoe de coronapandemie zich verder zal ontwikkelen en welke gevolgen dit heeft voor de economie en de arbeidsmarkt. Op basis van bovenstaande wordt voor 2021 een  tekort verwacht van € 130.000.

Uitvoeringskosten 2020 Tozo                     € 50.000 neutraal
Conform de brief van 29 juni 2021 aan Amstelveen wordt € 50.000 ter beschikking gesteld voor toekomstige uitvoeringskosten 2020. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de limitatieve lijst. Dekking vindt plaats uit de vooruit ontvangen middelen Tozo.

Verlening TONK                           € 39.000 nadelig
Het College heeft op 20 juli 2021 het wijzigingsbesluit van de Beleidsregels tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) vastgesteld. Voor wat betreft de financiële gevolgen is vooralsnog uitgegaan van een kostendekkende vergoeding van het Rijk via het gemeentefonds (€ 96.000), inclusief toekenning van een bedrag van € 22.000 ten gunste van de bedrijfsvoering Amstelveen voor uitvoeringskosten. In de 1e Bestuursrapportage 2021 is op basis van inschatting reeds € 57.000 verwerkt. Het surplus van € 39.000 wordt nu via de 2e Bestuursrapportage verwerkt.
Via septembercirculaire zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld. Deze inkomsten staan geraamd op programma Algemene dekkingsmiddelen.

Minimabeleid zwemregeling volwassenen (budgetoverheveling)         € 33.000 voordelig
Voor toelichting, zie bijlage 4.1 Budgetoverhevelingen.

Overige begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000            € 7.000 nadelig

  • Bbz-levensvatbaarheidsonderzoeken (op basis van middelen uit de septembercirculaire 2019) € 7.000 nadelig

Begeleidende participatie                     € 171.000 voordelig
AM Match (meicirculaire 2021)                     € 132.000 voordelig
De bedragen die Aalsmeer ontvangt via de Decentralisatie uitkering Werk zijn geactualiseerd. Dit betreft enerzijds een indexering van het WSW-budget met als direct samenhangende post de gemeentelijke bijdrage aan AM Match. De actualisatie van de aantallen (“SE WSW”) betekent voor Aalsmeer een sterkere daling ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hierdoor wordt een lagere vergoeding ontvangen en is de te vergoeden bijdrage aan de WSW eveneens lager.

WSW                                    €  39.000 voordelig
Met de komst van de Participatiewet is de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) afgesloten voor nieuwe instroom. De komende jaren wordt de Wsw verder afgebouwd door natuurlijk verloop. De financiering vindt plaats op basis van een inschatting van het aantal deelnemers. Voor 2021 rekent de Rijksoverheid met ruim 25,5 standaard eenheden terwijl de werkelijke deelname aan deze regeling voor Aalsmeer iets boven de 24 standaard eenheden ligt. Op basis van deze gegevens is de verwachting dat in 2021 het financiële voordeel van de gemeente Aalsmeer € 38.700 zal bedragen. Dit resultaat kan nog wijzigen door mogelijke aanpassingen die voortvloeien uit de decembercirculaire 2021.

Arbeidsparticipatie                        € 34.000 nadelig
Arbeidsparticipatie                           € 35.000 neutraal
Voorheen werden de kosten voor de dienstverlening vanuit AM Match voor de nieuwe doelgroep in de Participatiewet gefinancierd vanuit een bij AM match gepositioneerde reserve. Met het opstellen van de Begroting 2021 zijn we ervan uitgegaan dat het resterende deel van de reserve zou worden terugbetaald aan de gemeente en alle kosten één op één zouden worden gefactureerd. Uiteindelijk is toch eerst het resterende deel van de reserve ingezet en is daarna gestart met het factureren van de gemeente. De inkomsten en de uitgaven worden derhalve beide met € 35.000 verlaagd.

Werkmakelaars (AA-claim)                     € 34.000 nadelig
Gemeenten zijn vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de doelgroep van mensen met een arbeidsbeperking die voor ondersteuning een beroep doen op gemeenten. Het Werkplein AA heeft deze nieuwe taak vanaf dat moment opgepakt. Per 1 september 2016 is door AM Match een businesscase uitgewerkt voor re-integratie en toeleiding naar werk van deze doelgroep (bijstandsgerechtigden met een loonwaarde tot 70% van het minimumloon, nieuwe doelgroep van gemeenten). Vanaf dit moment worden, na de intake op het Werkplein AA, kandidaten van de nieuwe doelgroep aangemeld bij AM Match voor begeleiding.
Het beoogde resultaat is met deze werkwijze in de praktijk niet haalbaar gebleken. Met als gevolg dat de eerste jaren nagenoeg 100% werd terug gemeld door AM Match naar de gemeente. Om te voorkomen dat deze mensen alsnog op de bank komen heeft het Werkplein AA de ondersteuning opgepakt. Deze inspanningen zijn inmiddels structureel van aard zijn, om deze mensen blijvend te activeren.
Vanaf 2018 is in de Businesscase van AM Match de volgende resultaatverplichting opgenomen: 40% wordt door AM Match geplaatst en 60% wordt terug gemeld aan de gemeente.  
Dit betekent dat de afgelopen jaren de caseload (normaal gesproken 40 kandidaten voor deze doelgroep) van de werkmakelaars voor de doelgroep met een arbeidsbeperking enorm is opgelopen (op dit moment is de caseload 120 kandidaten). Het gaat om een doelgroep die een constante ondersteuning nodig heeft. Gevraagd wordt deze functie structureel te maken.  
Vanuit het actieplan werkgelegenheid (corona maatregelen) is reeds ingestemd met één extra werkmakelaar voor deze doelgroep voor de duur van 3 jaar (dit in aanvulling op de structurele vraag voor 2fte in dit voorstel).  Dit betreft de tijdelijke inzet van een extra werkmakelaar doelgroep voor ondersteuning van de mensen die nu als gevolg van corona uitvallen en extra ondersteuning nodig hebben. De doelgroep met verminderde loonwaarde is met name geraakt door corona.  Het merendeel van de mensen met een doelgroep indicatie zijn alleenstaand. Vaak hebben zij een zorgnetwerk of wonen nog thuis. Wel is door de coronacrisis de dagbesteding weggevallen of is het aanbod minder intensief. De ondersteuning richt zich met name op het behouden en bevorderen van dagactiviteiten, het behoud van een dag- of arbeidsritme, het stimuleren van contact buitenshuis en het ultieme doel weer aan het werk.

Maatwerkdienstverlening 18-                       € 983.000 nadelig
Jeugdhulp                                 € 800.000 nadelig
Er is een nadeel ontstaan van 0,8 miljoen op het onderdeel jeugdhulp. In 2020 was er een stabilisatie van de uitnutting ondanks de ingrijpende maatschappelijke ontwikkelingen. De uitnutting van 2020 lag rond de begroting. Door een voordeel op eerdere jaren kwam de jaarrekening 2020 onder de begroting uit. Het huidig nadeel is het gevolg van een toenemende vraag naar hoog specialistische hulp als gevolg van Corona. Onder meer op het gebied jeugd GGZ (angst-, eet- en dwangstoornissen, depressie, suïcidale gedachten en een draagkracht en last die niet in evenwicht zijn in de gezinnen). De vraag is met name in het tweede kwartaal extra toegenomen. In het eerste kwartaal waren  ontwikkelingen in de aantallen al wel te zien, maar was de financiële impact nog minder groot. Zowel bij enkele aanbieders in segment C (0,4 miljoen) en bij de apart gecontracteerde aanbieders voor hoog specialistische behandeling van bijvoorbeeld autisme en verblijf (betaalovereenkomsten, 0,4 miljoen). Ook zien we op het lichtere segment B dat er een toename van zorgzwaarte is (lengte/duur); hier is het financieel effect echter kleiner. Gezien de druk in de maatschappij is het mogelijk dat het nadeel in het najaar nog verder groeit.
Er is extra nauw contact met diverse (grote) aanbieders om te kijken hoe de instroom verantwoord verminderd kan worden en uitstroom bevorderd kan worden. Tevens lopen er tientallen acties rondom de informatievoorziening, nieuwe inkoop, samenwerking met aanbieders en verwijzers om zicht en grip op de jeugdhulp te vergroten.

Voogdij 18+                                 € 108.000 nadelig
In de meicirculaire 2020 is er € 108.000 extra budget toegekend voor de integratie-uitkering Voogdij. Op basis van historisch zorggebruik (t-2) per gemeente worden gemiddelde dagprijzen (p) vermenigvuldigd met het aantal zorgdagen (q). Daarmee wordt – ondanks de beperking van gegevens die twee jaar terug gaan - zo goed mogelijk aangesloten bij de actuele kostenverschillen tussen gemeenten. De nieuwe gegevens (jaar 2019) over voogdij zijn gebruikt voor de verdeling van de bedragen voor 2021. Zoals gebruikelijk zijn deze nieuwe gegevens ook doorgetrokken in latere jaren. Via deze taakmutatie wordt dit budget toegevoegd aan Maatwerk dienstverlening 18-.

Meerkosten en continuïteitsbijdrage door coronacrisis 2021            € 75.000 nadelig
Uit het Corona noodfonds is € 75.000 beschikbaar gesteld voor sociale uitkeringen in verband met meerkosten en continuïteitsbijdragen als gevolg van de coronacrisis.

Woonplaatsbeginsel (AA-claim)                     € 19.000 neutraal
De financiële consequenties voor kosten voor specialistische jeugdhulp door de verandering van het woonplaatsbeginsel per 2022 komen ten goede of ten laste van maatwerk dienstverlening 18-. We weten nog niet of de kosten voor jeugdigen waarvoor we niet meer verantwoordelijk zijn hoger of lager zijn dan de kosten voor jeugdigen waarvoor we wel verantwoordelijk worden.
Voor de uitvoeringskosten en andere financiële gevolgen van het woonplaatsbeginsel is voor 2022 de rijksbijdrage nihil voor Aalsmeer (een paar duizend euro). Voor de voorbereiding hierop is geen rijksbijdrage toegekend. Voor Aalsmeer is hiervoor 0,2 fte jeugdhulpverlening en administratieve ondersteuning benodigd. Voorgesteld wordt om de kosten voor de voorbereiding ad € 18.500, te dekken uit maatwerk dienstverlening 18- en toe te voegen aan de limitatieve lijst.

Geëscaleerde zorg 18-                        € 37.000 voordelig
Geëscaleerde zorg 18-, gewijzigde werkwijze (AA-claim)            € 37.000 voordelig
Deze mutatie is neutraal met de mutatie bij Wijkteams (zie toelichting bij taakveld Wijkteams).

Samenkracht en burgerparticipatie                  € 118.000 voordelig
Wmo-vervoer                              € 125.000 voordelig
Evenals in de voorgaande jaren verwachten wij een voordeel op het collectief vervoer. Dit komt vooral doordat het vervoersniveau vanwege de corona-crisis nog niet is hersteld. Er is wel herstel zichtbaar in zowel het aantal ritten als het aantal aanvragen voor Wmo vervoer. Aangezien wij in 2021 opnieuw gaan aanbesteden kunnen de kosten van het collectief vervoer mogelijk stijgen in 2022.

Inburgering                                 € 121.000 voordelig
De middelen voor de voorbereiding Veranderopgave Inburgering (VOI) zijn niet allemaal uitgegeven in 2021. Hiervoor zijn drie oorzaken. Ten eerste is de VOI met een half jaar uitgesteld tot 1 januari 2022. Ten tweede is het door krapte op de arbeidsmarkt nog niet gelukt alle vacatures ten aanzien van de inburgering in te vullen. Ten derde is (soms noodgedwongen door voorgaande reden) meer met eigen personeel uitgevoerd.

Algemene Wmo- en jeugdvoorzieningen als gevolg van corona         € 66.000 nadelig
Uit het Corona noodfonds is € 66.000 beschikbaar gesteld voor subsidies en vergoedingen voor algemene Wmo- en jeugdvoorzieningen.

Aanpak beschermd wonen en dak- en thuisloosheid (AA-claim)         € 51.000 neutraal
Alle regiogemeenten hebben middelen ontvangen in 2020 en 2021 voor de aanpak dak- en thuisloosheid om te besteden aan capaciteit. Deze middelen besteden we in Amstelland samen, waarbij de gemeente Amstelveen de penvoerder is. De middelen worden in 2021 en 2022 ingezet om de opgaven meer helder te krijgen (woonzorganalyse), om extern advies in te winnen over governance en samenwerkingsafspraken en om capaciteit in te zetten voor het realiseren van tijdelijke woonplekken in de Amstelland gemeenten voor economisch dak- en thuislozen. Deze kosten worden opgenomen op de limitatieve lijst.

Transitievergoeding maatschappelijke begeleiding                € 38.000 nadelig
VluchtelingenWerk West en Midden-Nederland (VW WMN) heeft per 1 januari 2020, volgens het transitieplan en in opdracht van de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen, de maatschappelijke en juridische begeleiding van statushouders in beide gemeenten overgenomen van Stichting Vluchtelingenwerk Amstelland (SVA) en is verhuisd naar de wijk. SVA betaalde in 2020 na liquidatie € 25.300 subsidie terug aan de gemeenten Aalsmeer. De transitiekosten van de nieuwe organisatie zijn € 151.000 (aandeel Aalsmeer: € 37.700). Deze kosten zijn hoger dan verwacht. Door Corona waren de wijkcentra gesloten en is de verhuizing naar de wijk vertraagd.

Motie Babbelbankjes                          € 35.000 nadelig
Voor de uitvoering van de motie babbelbankjes wil de gemeente een tiental babbelbankjes aanschaffen en plaatsen om aandacht te genereren voor het thema eenzaamheid. Hiervoor zijn de ingeschatte kosten ter hoogte van € 35.000 gereserveerd uit het transformatiebudget sociaal domein. De jaarlijkse kosten voor het onderhoud voor 10 bankjes worden gedekt uit de areaaluitbreidingsbudgetten die op het product groen staan.

Inloopvoorziening Hornmeer                      € 30.000 voordelig
Voor Hornmeer is rekening gehouden met de kosten voor een nieuwe inloop voorziening in het nieuwe Gezondhuis dat daar gebouwd moet worden. De bouw is nog niet gestart en er zijn op dit moment een hoop onzekerheden over de invulling hiervan. Of en hoe hier in de toekomst een inloop gaat worden vormgegeven (en welke organisatie daar de lead in heeft) is nog niet uitgekristalliseerd. De gereserveerde middelen van € 30.000 voor het jaar 2021 kunnen daardoor terugvloeien naar de algemene middelen. Zodra meer bekend is over de invulling van het Gezondhuis, dan komen we terug op de eventuele structurele gevolgen voor de komende jaren.

Actieonderzoek multiprobleemgezinnen                  € 29.000 nadelig
College heeft op 15 december 2020 besloten om € 29.000 vanuit nieuw beleid 2021 (programma Bestuur, bevolking en veiligheid) beschikbaar te stellen voor het Actieonderzoek multiprobleemgezinnen door het Instituut voor Publieke Waarden (IPW). Het actieonderzoek richt zich op het leveren van maatwerk in de levens van gezinnen met meerdere complexe en vaak structurele problemen. Doel van het onderzoek is het enerzijds teweegbrengen van een positieve verandering voor een aantal gezinnen en anderzijds het inzicht krijgen in de problematiek met verbetervoorstellen voor beleid en uitvoering.

Burgerparticipatie                           € 20.000 voordelig
Er hebben geen fysieke informatiebijeenkomsten (met daarbij behorende kosten) plaatsgevonden vanwege corona. Participatie heeft veelal digitaal plaatsgevonden.  Daarnaast zijn de ontwikkeling van een nieuwe participatievisie en de Omgevingswet vertraagd. Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe participatievisie, waarbij ook het participatiebeleid rondom de Omgevingswet wordt meegenomen.

Overige begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000             € 10.000 nadelig

  • Jeugd aan Zet (via meicirculaire 2021) € 10.000

Reservemutatie                              € 700.000 nadelig
Egalisatiereserve sociaal domein                     € 700.000 nadelig
In de motie RAP-raad is aangegeven dat tekorten binnen het sociaal domein binnen het sociaal domein opgelost dienen te worden. Omdat binnen het sociaal domein een aantal open einde regelingen gelden met de bijbehorende risico’s en daarnaast het tijd kost om effecten van beleidskeuzes financieel te zien, stellen we voor een egalisatiereserve sociaal domein in te stellen. Deze reserve is bedoeld om incidentele tekorten binnen het sociaal domein in een bepaald jaar te verrekenen met incidentele overschotten in een ander jaar. Het egaliseren van het resultaat van het sociaal domein. Om dit systeem te kunnen doen werken is het essentieel om te starten met een startbedrag in de reserve, zodat ook daadwerkelijke eventuele tekorten opgevangen kunnen worden in deze reserve.

Deze pagina is gebouwd op 11/05/2021 10:40:19 met de export van 11/05/2021 10:29:38